Drodzy Uczniowie 8a zapoznajcie się z poniższym materiałem dotyczącym tzw. czasowników modalnych
( możecie przepisać do zeszytu lub wydrukować i wkleić) :
Czasowniki modalne: must, may/might, could, can’t
99 % pewność (certain-pewny) |
You must be hungry. (Musisz być głodny) |
ponieważ You haven’t eaten all day. (Nie jadłeś przez cały dzień) |
50% przypuszczenie (wydaje się nam możliwe) (possible-możliwe) |
She may/might be hungry.(Ona może byc głodna) She could be hungry.(Ona mogłaby być głodna) |
ponieważ She hasn’t eaten very much. (Nie zjadła dużo) |
99% sytuacja jest niemożliwa i nieprawdopodobna. |
She can’t be hungry.(Ona nie może być głodna) |
ponieważ They’ve just eaten. (Oni właśnie zjedli) |
Budowa zdań z czasownikami modalnymi
osoba+ czasownik modalny+ czasownik w podstawowej formie+reszta zdania
np. You must be tired after your journey.(Musisz być zmęczony po podróży.)
He can’t live in Radom, because he is from Africa. (On nie może mieszkać w Radomiu, ponieważ jest z Afryki.)
She is not answering the phone. She may/might be asleep.(Ona nie odbiera telefonu. Może śpi.)
The door is open. They could be at home.(Drzwi są otwarte. Oni mogliby być w domu.)
..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Przypominam : budowa strony biernej
be (w odpowiednim czasie) + III forma czasownika + czasami się dodaje "by” (przez -wykonawca czynności)
np. czas teraźniejszy (is/are + III forma/ -ed)
Fiat is produced in Italy .(Fiat jest produkowany we Włoszech.
Fiat is produced by Italian people. (Fiat jest produkowany przez Włochów)
Fiat is not produced in Italy .(Fiat nie jest produkowany we Włoszech.
czas przeszły (was/were +III forma/-ed)
Fiat was produced in Italy .(Fiat był produkowany we Włoszech.
Fiat was produced by Italian people. (Fiat był produkowany przez Włochów)
Fiat was not produced in Italy .(Fiat nie był produkowany we Włoszech)
czas przyszły (will+be+III forma/-ed)
Fiat will be produced in Italy .(Fiat będzie produkowany we Włoszech).
Fiat will be produced by Italian people. (Fiat będzie produkowany przez Włochów)
Fiat will not be produced in Italy .(Fiat nie będzie produkowany we Włoszech).
konstrukcja going to (zamierzać) (is/are going to be+ III forma/-ed)
Fiat is going to be produced in Italy .(Fiat zamierza być produkowany we Włoszech).
Fiat is going to be produced by Italian people. (Fiat zamierza być produkowany przez Włochów)
Fiat is not going to be produced in Italy .(Fiat nie zamierza być produkowany we Włoszech.)
.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Drodzy Uczniowie klasy VIII a* (* TO ZADANIE JEST DLA CHĘTNYCH I ZAINTERESOWANYCH),
przypominam Wam, że od poniedziałku 16 marca Centralna Komisja Egzaminacyjna udostępnia uczniom klas ósmych materiały, które pomagają przygotowywać się w domu do egzaminu.
Codziennie o godzinie 9.00 pojawiają się nowe zadania z języka polskiego, matematyki i języka angielskiego, a o godzinie 15.00 - rozwiązania. Zajrzyjcie tam!
Wszystko to można znaleźć na cke.gov.pl -zestawy zadań powtórkowych.
Zachęcam Was do korzystania z tych materiałów.
Każdego dnia rozwiążcie tyle zadań, ile macie ochotę, bo pamiętajcie, że uczeń może przy komputerze spędzać 2h dziennie zgodnie z BHP.
Nie musicie przecież robić wszystkiego. Spróbujcie! Moim zdaniem jednym z plusów tych ćwiczeń jest to, że zawierają one podpowiedzi i wskazówki do rozwiązań.
Link do zestawu zadań powtórkowych:
https://www.cke.gov.pl/egzamin-osmoklasisty/materialy-dodatkowe/zestawy-zadan-powtorkowych/
Pozdrawiam
Barbara Prażmowska-nauczycielka j. angielskiego