Sygnalista

zgłaszanie przypadków

nieprawidłowości oraz ochrony sygnalistów

Procedura obowiązująca

w Publicznej Szkole Podstawowej nr 5 im. Marii Dąbrowskiej
w Radomiu

syg

Procedura nie przewiduje przyjmowania zgłoszeń w formie anonimów

 

Ważne definicje:

1.      Dyrektywa - Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających przypadki naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L 305/17);

2.      Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. 2024 poz. 928 ze zm.) na podstawie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii;

3.      Publiczna Szkoła Podstawowa nr5 im. Marii Dąbrowskiej w Radomiu; ul. Sowińskiego 1; 26-600 Radom;

4.      Sygnalista/osoba dokonująca zgłoszenia – należy przez to rozumieć osobę dokonującą zgłoszeń, której przyznano status sygnalisty na zasadach określonych Procedurze;

5.      Zespół wyjaśniający – należy przez to rozumieć zespół powołany do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego oraz wdrożenia działań naprawczych

6.      Anonim - zgłoszenie dokonane przez osobę, co do której nie jest możliwa identyfikacja tożsamości;

7.      Działania odwetowe - należy przez to rozumieć bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym, które powoduje naruszenie praw lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę;

8.      Działania następcze - należy przez to rozumieć działania podjęte przez podmiot w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącego przedmiotem zgłoszenia;

9.      Informacje na temat naruszeń - dowody potwierdzające faktyczne naruszenia, jak również uzasadnione podejrzenia co do potencjalnych naruszeń, których jeszcze nie popełniono;

10.   Kontekst związany z pracą - obecne lub przyszłe działania związane z pracą, w ramach których - niezależnie od charakteru tych działań - osoby mogą uzyskać informacje na temat naruszeń i doświadczyć działań odwetowych w przypadku zgłoszenia takich informacji;

11.   Osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia - osoba fizyczna lub prawna, która pomaga osobie dokonującej zgłoszenia w tej czynności i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;

12.   Osoba, której dotyczy zgłoszenie - osoba fizyczna lub prawna, która jest wskazana w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia lub która jest z nim powiązana;

13.   Zgłoszenie za pośrednictwem kanału wewnętrznego - przekazanie informacji na temat naruszenia, do którego doszło lub może dojść w organizacji, w której osoba zgłaszająca pracuje lub pracowała, lub w innej organizacji,  z którą utrzymuje lub utrzymywała kontakt w kontekście wykonywanej pracy;

14.   Koordynator ds. zgłoszeń – rozumie się przez to osobę odpowiedzialną za proces przyjęcia, ewidencji i rozpatrzenia zgłoszeń, zgodnie z Procedurą, zwanym także „Koordynatorem”.

 

 

Jak dokonać zgłoszenia

 

Osoby, które posiądą wiedzę o informacji na temat naruszeń występujących przy wykonywaniu pracy lub przy realizacji zadań w Publicznej Szkole Podstawowejnr5 im. Marii Dąbrowskiej w Radomiu, w jej imieniu lub w jej interesie, powinny bezzwłocznie dokonać zgłoszenia wskazując na fakty, zdarzenia i okoliczności im wiadome. Osoby te powinny działać w dobrej wierze oraz w oparciu o racjonalne elementy faktyczne.

Zgłoszenie powinno być udokumentowane i szczegółowo opisane w celu umożliwienia zbadania zasadności zgłoszonych faktów.

Osobą właściwą do otrzymywania i analizowania zgłoszeń jest     Koordynator ds. zgłoszeń wyznaczony przez Dyrektora Publicznej Szkoły Podstawowejnr5 im. Marii Dąbrowskiej w Radomiu.

Publiczna Szkoła Podstawowanr5 im. Marii Dąbrowskiej w Radomiu zapewnia dostępność i identyfikowalność Koordynatora ds. zgłoszeń.

 

Publiczna Szkoła Podstawowanr5 im. Marii Dąbrowskiej w Radomiu zapewnia następujące kanały zgłoszenia informacji na temat naruszeń:

a.      za pomocą poczty elektronicznej na adres email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. (w przypadku zgłoszenia w zaszyfrowanym pliku, szyfr do pliku należy przekazać wyznaczonemu pracownikowi osobiście);

b.      w formie listownej na adres: Publiczna Szkoła Podstawowa nr5 im. Marii Dąbrowskiej w Radomiu; ul. Sowińskiego 1; 26-600 Radom z dopiskiem na kopercie: „zgłoszenie naruszenia prawa” – do rąk własnych Pana Michała Paprockiego.

 

Wzór formularza zgłoszenia wewnętrznego stanowi załącznik do Procedury

 

Zgłoszenie może zostać uzupełnione o zebrane dowody i wykaz świadków.

              

Koordynator ds. zgłoszeń w Publicznej Szkole Podstawowej nr5 im. Marii Dąbrowskiej w Radomiu w ciągu 7 dni od otrzymania zgłoszenia przesyła informację zwrotną potwierdzającą przyjęcie zgłoszenia. Przyjmuje się, że podczas sprawdzania zasadności otrzymanego zgłoszenia, Koordynator może nawiązać kontakt z osobą przekazującą zgłoszenie w celu uzyskania dalszych niezbędnych informacji.

Szczególnie istotne jest, aby zgłoszenie zawierało następujące elementy, jeśli są one znane Sygnaliście:

Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności:

a.     dane osoby zgłaszającej, tj. imię, nazwisko, adres, stanowisko, miejsce pracy;

b.     nazwa podmiotu;

c.      datę i miejsce sporządzenia;

d.     dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy;

e.     opis nieprawidłowości, w tym ewentualne dokumenty oraz ich daty;

f.      wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego, zapewniającego zachowanie zasady anonimowości. Podanie adresu do korespondencji.

 

Ochrona zgłaszającego

Publiczna Szkoła Podstawowa nr5 im. Marii Dąbrowskiej w Radomiu gwarantuje poufność zgłoszenia oraz danych w nim zawartych, a także anonimowość Sygnalisty, który prześle zgłoszenie, również w sytuacji, gdy okaże się ono bezzasadne. Wobec zgłaszającego nie mogą być podejmowane działania odwetowe.

Jakiekolwiek środki represji, dyskryminacji lub innego rodzaju niesprawiedliwego traktowania wobec działającego w dobrej wierze Sygnalisty dokonującego zgłoszenia, będą traktowane jako poważne naruszenie zasad Procedury, mogące skutkować odpowiedzialnością porządkową lub rozwiązaniem umowy łączącej pracownika z Publiczną Szkołą Podstawowąnr5 im. Marii Dąbrowskiej w Radomiu lub zakończeniem współpracy, a także rodzić odpowiedzialność materialną, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

 

Publiczna Szkoła Podstawowa nr5 im. Marii Dąbrowskiej w Radomiu zastrzega sobie prawo podjęcia odpowiednich działań w stosunku do wszystkich osób, które zastosują lub zagrożą, że zastosują działania odwetowe wobec Sygnalistów.

 

 

Dane osobowe są przetwarzane zgodnie z obowiązującą w Publicznej Szkole Podstawowejnr5 im. Marii Dąbrowskiej w Radomiu Polityką Ochrony Danych Osobowych.

 

DYREKRYWA akt prawny

Załącznik nr 1 do Procedury – Formularz zgłoszeń odwetowych

Załącznik nr 2 do Procedury – Formularz zgłoszenia naruszenia prawa

Załącznik nr 3 do Procedury – Formularz mobbing

Załącznik nr 9 do Procedury -Pouczenie-uczestnika-postępowania